24 noiembrie 2020

.
mednews-si-mobiasbanca–Mednews.md
Acasă » Interviuri » INTERVIU//Despre barierele în implementarea legii privind controlul tutunului
INTERVIU//Despre barierele în implementarea legii privind controlul tutunului

INTERVIU//Despre barierele în implementarea legii privind controlul tutunului

Ion Șalaru: „Se creează impresia că „la butoanele” acestui minister stă industria tutunului și că bugetul țării este format doar din vânzarea articolelor din tutun”

21 aprilie 2016, 13:42

Au intrat în vigoare concomitent: ordinul Ministerului Sănătății privind sistarea controlului de stat al activității agenților economici și hotărârea medicului șef sanitar de stat cu privire la aprobarea fișei de monitorizare a respectării prevederilor Legii anti-tutun de interzicere a publicității și promovării produselor din tutun în unitățile comerciale. Documentele se excludeau reciproc – primul sista controlul, al doilea impunea rigori de control. Despre cum au activat medicii din sănătatea publică, până la adoptarea Legii privind moratoriul de stat care a scos sănătatea publică de sub incidența sa și a anulat ordinul autorității de politici în sănătate, dar și despre cum va pune în aplicare CNSP din 31 mai articolul privind interzicerea fumatului în spațiile publice, am discutat cu directorul adjunct în prevenirea bolilor netransmisibile și promovarea sănătății al CNSP, Ion Șalaru.

MedNews: Ați respectat ordinul intern al Ministerul Sănătății (MS) privind sistarea controlului de stat al activității agenților economici din 9 februarie 2016?

Ion Șalaru: În mare parte l-am respectat, dar am observat că reprezentanți ai industriei tutunului s-au documentat în privința existenței lui mai degrabă decât au reușit unii colegi din Centrele de Sănătate Publică teritoriale. Ei au preluat de pe site-ul MS ordinul și chiar au expediat petiții Guvernului și MS în care s-au plâns că în acest domeniu controalele continuă, invocând dispoziția MS nr.06-d din 12 ianuarie privind supravegherea implementării legislaţiei în domeniul controlului tutunului și hotărârea medicului șef sanitar de stat cu privire la aprobarea Fișei de monitorizare a respectării prevederilor Legii privind interzicerea publicității și promovării produselor din tutun în unitățile comerciale,

În aceeași perioadă a venit și proiectul de lege privind moratoriul la care am dat aviz negativ. Am scris și o scrisoare adresată Comisiei parlamentare protecție socială, sănătate și familie în care am subliniat că statul va pierde din autoritate și-și va etala incapacitatea de impunere a legilor pe care le-a votat, dacă aplică moratoriul în cazul legii anti-tutun.

MedNews: Cum a afectat aplicarea ordinului modul de implementare a articolului 21 al legii anti-tutun privind interzicerea publicității și promovării prin sponsorizare a produselor din tutun, în vigoare din 1 ianuarie 2016?

Ion Șalaru: Începând cu 12 ianuarie 2016, data intrării în vigoare a dispoziției care prevede modul de supraveghere a implementării articolului 21 și până pe 9 februarie 2016, data intrării în vigoare a ordinului MS privind moratoriul de stat, am reușit să verificăm circa 30% din agenții economici. Mulți dintre ei rămânând înafara controlului, mai ales din municipiul Chișinău, unde sunt cei mai mulți comercianți. În raioane s-a verificat peste tot. În Chișinău s-au controlat atunci doar 176 de puncte de comercializare din peste 1 000 existente.

MedNews: Există vreun regulament care să pună în aplicare articolul 21?

Ion Șalaru: Nu, dar avem Hotărârea medicului șef sanitar de stat cu privire la aprobarea Fișei de monitorizare a respectării prevederilor articolului 21 făcută publică pentru agenții economici. De asemenea, am elaborat și distribuit materiale informative cu privire la acest articol pentru agenții economici și facem ședințe cu reprezentanții instituțiilor de comerț în care le explicăm prevederile legislației.

Pe de alte parte, industria tutunului a distribuit foi volante unităților de comerț, în care „a dat explicațiile proprii” la lege. Avem sesizări în acest sens, apropo, tot de la vânzătorii de la gherete.  În acest context, vreau să menționez încă un fapt – timp de șase luni de la intrarea în vigoare a Legii privind controlul tutunului, mai multe autorități, dar în special Ministerul Economiei, ne solicită constant interpretarea anumitor articole, în timp ce proiectul de lege s-a aflat mai mult de jumătate de an, în 2013, în cadrul grupului de lucru privind activitatea de întreprinzător și a fost de trei ori avizat.

„Se creează impresia că „la butoanele” acestui minister stă industria tutunului și că bugetul țării este format doar din vânzarea articolelor din tutun”

MedNews: Cum interpretați aceste solicitări constante ale autorității?

Ion Șalaru: Ministerul Economiei se îngrijorează doar de agenții economici și mai puțin este preocupat de starea de sănătate a populației care are efecte directe asupra economiei țării. CNSP are mai multe direcții de activitate pe care le gestionează, dar nicăieri, nici într-un domeniu, nu am avut o asemenea opoziție. Se creează impresia că „la butoanele” acestui minister stă, de fapt, industria tutunului și că bugetul țării este format doar din vânzarea articolelor din tutun, iar țara va intra în colaps economic dacă activitatea industriei tutunului va fi deranjată de medicii din sănătatea publică. Este evidentă interferența industriei tutunului la elaborarea politicilor publice, asta deși țara noastră din 2009 ratificat Convenția-cadru privind controlul tutunului!  Aș vrea să se înțeleagă că odată ce acest comerț este legal, noi nu vrem să-l excludem, doar vrem să-l reglementăm, asta e intenția Legii.

MedNews: Ce pregătire au inspectorii CSP care verifică implementarea Legii?

Ion Șalaru: Pe țară avem în jur de 50 de inspectori din cadrul Serviciului de Supraveghere a sănătății publice care veghează asupra implementării Legii. E un număr insuficient, dar către 31 mai, când va intra în vigoare articolul 26 care prevede protecția împotriva expunerii la fumul de tutun în spațiile închise și semiînchise, ne propunem să avem un număr mai mare de angajați pentru această muncă. Câți exact, încă nu pot spune. Am decis că vom instrui pentru aceasta muncă o serie de specialiștii: din sănătatea ocupațională, pentru verificarea respectării prevederilor la locul de muncă; epidemiologi, pentru instituțiile medicale; specialiști în sănătatea mediului, care vor verifica obiectivele ce prestează servicii comunale; specialiștii din sănătatea nutriției și alimentelor, care se vor specializa pe obiectivele de alimentație publică.

Comparativ cu alte state, de exemplu Turcia, unde este creată o agenție de stat de control al tutunului și alcoolului, cu circa 4 500 de inspectori, la noi efectivul este mic.

MedNews: Cum vă propuneți să încadrați societatea civilă în monitorizarea implementării acestei Legii, nu mă refer doar la ONG-uri?

Ion Șalaru: Vom activa o linie fierbinte, inclusiv și pe site-ul CNSP la care cetățenii vor putea să constate cazurile de încălcare a Legii și, ținând cont de competență, le vom examina pe loc sau le vom readresa poliției. Cu siguranță, la prima etapă nu vom putea să intervenim ad-hoc, aici și acum, la fel cum să întâmplă în Turcia unde vă spuneam, există o „armată” întreagă de inspectori dotată cu echipament pentru  acest lucru.

„Ponderea fumătorilor în societate este de numai 27%, iar de nefumători – 73%!”

MedNews: Ce a nemulțumit Asociația Restaurantelor din Moldova cu două luni până la punerea în aplicare a articolului 26 privind protecția împotriva expunerii la fumul de tutun în spațiile publice închise și semiînchise?

Ion Șalaru: Trebuie să spun că din 2013 și inclusiv anul trecut, Asociația a susținut această Lege. Așa cum este și firesc, Asociația nu a văzut nici un risc pe care ar putea să îl comporte Legea pentru activitatea membrilor ei. Practica Rusiei, Ucrainei, României, nu mai spun de țările din UE, i-a convins atunci pe membrii ei că fluxul de vizitatori se va mări. Ponderea fumătorilor în societate este de numai 27%, iar de nefumători – 73%!

Cred că nu putem să punem semnul egalității între opinia acestei Asociații și a tuturor proprietarilor de localuri de alimentație publică din țară. Doar în municipiul Chișinău avem peste 30 de restaurante și cafenele unde nu se fumează deloc, e voința exprimată a managerului care are voie să declare unitatea liberă de fumat. Ei sunt un exemplu viu că Legea nu are cum să ducă la falimentul afacerii.

Cred că riscurile sunt inventate, iar strategia de baricadare a legii începând cu 1 ianuarie 2016 este pusă în acțiune orchestrat, prin mai multe instrumente ale industriei tutunului – Asociația Restaurantelor din Moldova, unii funcționari de la Ministerul Economiei, unii reprezentanți ai presei – cu scopul ca Legea să fie modificată.

MedNews: Este un regulament care să pună în aplicare articolul 26, de interzicere a fumatului în spațiile închise, în ce constă acesta?

Ion Șalaru: Sunt circa 3 000 de obiective economice care trebuie să se conformeze acestei prevederi, începând cu 31 mai. La fel ca și în cazul cu articolul 21, avem pregătite materiale informative și ghiduri pentru proprietarii de unități de alimentație publică, o fișă de control al obiectivelor cu spațiile închise și semiînchise unde este interzis fumatul. De asemenea, avem elaborat un regulament care stabilește aspectele tehnice ale articolului: locurile în care se poate de fumat și căror cerințe trebuie să corespundă. Vom pune la dispoziția agenților economici și instituțiilor publice gratuit diferite marcaje internaționale pentru interzicerea fumatului.

MedNews: Sunteți pregătiți, cei din sănătatea publică, să țineți piept acțiunilor concertate ale industriei tutunului de a modifica prevederile articolelor 21 și 26 ale Legii anti-tutun?

Ion Șalaru: Da. Practica altor țări ne încurajează. Absolut în toate țările care au astfel de prevederi implementate s-au confruntat cu barierele industriei tutunului. Nu este nimic nou, așa cum și la noi industria tutunului este una dintre cele mai puternice în plan economic.

Vom lupta cu armele transparenței și a vizibilității în procesul de implementare a legii. Îi vom sancționa conform Legii pe cei care nu o vor respecta și îi vom încuraja pe cei care îi sunt loiali. Știm că avem societatea de partea Legii privind controlul tutunului și mizăm mult pe asta.

MedNews

Preluarea informaţiei de pe site-ul Agenţiei de Presă Mednews, poate fi efectuată doar cu indicarea obligatorie a sursei şi a link-ului direct la articolul preluat de pe www.mednews.md
INTERVIU//Despre barierele în implementarea legii privind controlul tutunului Reviewed by on . Au intrat în vigoare concomitent: ordinul Ministerului Sănătății privind sistarea controlului de stat al activității agenților economici și hotărârea medicului Au intrat în vigoare concomitent: ordinul Ministerului Sănătății privind sistarea controlului de stat al activității agenților economici și hotărârea medicului Rating: 0
scroll to top